Verhalenwedstrijd ‘Er was eens…’
Vorige week zaten de leerlingen van de bovenbouw bij Nederlands enthousiast een verhaal bij een gekozen foto te bedenken. Het was een van de eerste opdrachten van de lessenreeks “Er was eens…”, een landelijke verhalenwedstrijd. Uiterlijk 23 april 2021 moeten de verhalen worden ingestuurd. Voor deze wedstrijd lezen de leerlingen ook gezamenlijk het boek De executie van Daniëlle Bakhuis. Het boek telt mee voor PTA-leeslijst. De leerlingen worden bij het schrijven niet alleen ondersteund door hun docent Nederlands, maar ook door een echte schrijfster, Maren Stoffels. Zij zal via een online les met de leerlingen tips & trucs voor het schrijven van een verhaal delen. Waarom doet De Jutter mee aan deze wedstrijd? Onderzoek wijst uit dat (leren) schrijven de leesvaardigheid vergroot (Graham & Herbert, 2010). Dat is eigenlijk logisch als je je bedenkt dat je eerst een tekst goed moet begrijpen voor je erover kunt schrijven. De onderzoekers adviseren daarom leerlingen vaker te laten schrijven en ze te laten schrijven over teksten die ze lezen. Ook andersom werkt het. Om een schrijfopdracht te kunnen maken, moet je de opdracht zelf lezen, maar meestal ook een voorbeeld van de tekstsoort die je gaat schrijven. Je kunt niet van iemand verwachten dat hij ‘zomaar’ een betoog of een recensie kan schrijven. Kortom, gecombineerd lezen en schrijven is een leerzame werkvorm. We hopen dat de leerlingen er net zoveel plezier in houden als tijdens de eerste les.